Adblue
ADBLUE NEDİR?
AdBlue®, dizel yakıtlı ağır hizmet taşıtlarının oluşturduğu Nitrojen Oksit (NOx) zararlı emisyonlarını Seçimli Katalitik indirgeme sistemi (Selective Catalytic Reduction ,SCR) teknolojisi ile su buharı ve zararsız Nitrojen (NO2) gazına dönüştüren %32,5 sulu üre solisyonudur.
Bu ürün aynı zamanda Sulu Üre Çözeltisinin (Aqueous Urea Solution) kısaltması olan AUS 32 olarak da bilinir. AdBlue toksik olmayan berrak bir renge sahiptir. AdBlue®, çevre dostu bir üründür. Taşınabilir sıvıların minimum risk kategorisinde sınıflandırılmaktadır.
AdBlue®, Avrupa'daki belli başlı kamyon, çekici, otobüs, traktör ve SCR sistemli EURO 4 ve EURO 5 standartlarındaki tüm araç imalatçılarının modellerinde kullanılabilir. Dizel veya başka tür yakıt ile karıştırılmaz. Kullanımı SCR Selective Catalytic Reduction (SCR Seçimli Katalitik İndirgeme Sistemi) adlı sistemle yapılır.
AdBlue®, taşıtınızın SCR sisteminin işlevini yerine doğru getirmesini güvence altına almak için DIN V 70070 standardı ve TS-ISO-22241-1 teknik şartnamesine uymalıdır. EURO 4 ve EURO 5 standartlarını karşılayan araçlarda kullanılması zorunludur. AdBlue®, ISO ve CEFIC yönetmelikleri ile uyumludur. SCR sisteminin işlevini en iyi şekilde görmesi için kullanılan ürünün standartlara uyumlu olması çok önemlidir.
ADBLUE® AVANTAJLARI
Dünya üzerindeki enerji kaynaklarının azalması, çevresel kaygılar ve endüstriyel rekabet en verimli yakıtı kullanma ihtiyacını arttırmaktadır. Bu nedenle otomotiv sanayi, doğaya zarar vermeyecek sistemler üzerinde çalışırken aynı zamanda teknolojinin gereklerini de yerine getirerek performans ve maliyet açısından en uygun çözümü bulma yolunda yoğun bir uğraş vermektedir. Bu süreçte Euro 1, 2 ve 3 normlarında motorlarını iyileştiren, yanma süreçlerini mükemmelleştiren ve elektronik kontrol ünitelerini arttıran taşıt üreticileri, istenmeyen atıkları azaltmak ve Eylül 2006’da yürürlüğe giren Euro 4’e uymak için egzoz gazını yeniden işlemek ya da filtrelemek zorunluluğu ile karşılaştılar. Bu nedenle ağır taşıt üreticileri, Euro 4 normlarının yakalanması için SCR (Katalitik metot ile indirgeme) yöntemini araçlarında kullanmaya başladılar. Ekim 2008 sonrasında Euro 5’in gerekliliklerinin daha da ağır olması ve akabinde 2012 yılında EURO 6’ nın devam etmesi işin önemini bir kat daha artırmaktadır.
AdBlue® taşıtınızın SCR sisteminin işlevini yerine doğru getirmesini güvence altına almak için DIN V 70070 standardı ve TS-ISO-22241-1 teknik şartnamesine uymalıdır. AdBlue® ISO ve CEFIC yönetmelikleri ile uyumludur. SCR sisteminin işlevini en iyi şekilde görmesi için kullanılan ürünün standartlara uyumlu olması çok önemlidir.
AdBlue®, egzos gazı emisyonun azaltılmasına yardımcı olduğu gibi dizel yakıt tüketiminin de %5 ile %7 arasında yakıt tasarrufu sağlamaktadır.
Piyasada DEF, Üre Çözeltisi, AdBlue®, AUS 32 isimleriyle satılan ürünlerin hepsinin ortak özelliği Yüksek Kalitede %32,5’ luk ürenin demineralize suda çözünmüş halidir. ENBLUE firmamızın özel kendi ismiyle piyasaya sürmüş olduğu üre çözeltisidir.
ADBLUE® ÖZELLİKLERİ
AdBlue® toksik değildir ve uygun şekilde kullanılırsa insanlara, hayvanlara ve çevreye karşı herhangi bir risk oluşturmaz.
- AdBlue® ile çalışılırken alınması gereken önlemler arasında deri ve gözlerle temas etmesinden kaçınmak bulunmaktadır. Ayrıca, eğer zemine dökülürse kayma tehlikesi arz eder.
- AdBlue® yanıcı değildir.
- AdBlue® eksi 11,5 °C'de donmaya başlar.
- AdBlue® donduktan sonra da kullanılabilir. AdBlue® eridikten sonra sorunsuzca kullanılabilir.
ADBLUE® KARAKTERİSTİK ÖZELLİKLERİ
- AdBlue toksik değildir ve uygun şekilde kullanılırsa insanlara, hayvanlara veya çevreye karşı herhangi bir risk oluşturmaz. Ürün yaklaşık 9.0 pH değeriyle kısmen alkalindir ve bu nedenle alüminyum, pirinç, yumuşak çelikle doğrudan temas ettirilmemelidir. Paslanmaz çelik, plastik tanklar ve fittingler tavsiye edilir.
- AdBlue ile çalışılırken alınması gereken önlemler arasında deri ve gözlerle temas etmesinden kaçınmak bulunmaktadır. Ayrıca, eğer zemine dökülürse kayma tehlikesi arz eder.
- Temizleme yöntemleri, mekanik olarak toplamak ve bertaraf etmek üzere uygun kaplarda biriktirmektir. Yerel ve ulusal yönetmeliklere uygun biçimde bertaraf ediniz. Temizlikten sonra, kalan kalıntı zerreleri basınçlı su ile gönderiniz.
- AdBlue yanıcı değildir.
- AdBlue -11,5 °C’de donmaya başlar.
- AdBlue donduktan sonra da kullanılabilir. AdBlue eridikten sonra sorunsuzca kullanılabilir.
- Kristalizasyon veya dökülenleri bertaraf etmenin en iyi yolu su ile yıkamaktır. Suyla durularken, çözeltinin herhangi bir şekilde kirlenmesini önlemek için iyice kapatıldığından emin olun.
AdBlue otomotiv boyası üzerine dökülürse, yüzeyi suyla temizleyin ve boyanın temizlenmesini sağlayın. AdBlue boya üzerinde kurur ve kristalleşirse, yüzey korozyonu meydana gelebilir.
SCR Sistemli araçlarınızda kullanılan AdBlue® tüketimi 100 Km'de 6 litredir. AdBlue® bittiğinde oluşabilecek zararları engellemek amacıyla Türkiye'nin her noktasında anlaşmalı olduğumuz istasyonlarda AdBlue® dolum üniteleri ve taşınabilir AdBlue® ürünlerine ulaşabilirsiniz. Akaryakıt istasyonları, otobüs işletmeleri, lojistik firmaları ve madeni yağ bayileri AdBlue® dolum ünitelerimize ve taşınabilir AdBlue® ürünlerimizin satışında bulunabilir yada kendi filonuz için kullanabilirsiniz.
ADBLUE® SAKLANMA KOŞULLARI
- AdBlue®'nun raf ömrü, gölge ve kuru bir yerde -10° C ilâ +30° C arası sıcaklık şartlarına uyulması halinde 12 aydır.
- Güneş ışığından korunmalıdır.
- Paslanmaz veya polipropilen kaplarda ağzı kapalı bir şekilde muhafaza edilmelidir.
- 30° C'nin üzerinde uzun süre saklama sonucu hidroliz oluşur ve bu da AdBlue®'nun gücünü ve raf ömrünü azaltır.
- AdBlue® - 11.5 °C'de donmaya başlar. Eridikten sonra hiçbir bozulmaya uğramadan sorunsuzca kullanılabilir.
AB EMISYONU
AB, emisyon uyum standartları için Azot oksitleri (NO Avrupa Birliği, ağır makinelerin neden olduğu çevre kirliliğini azaltma çabaları çerçevesinde, taşıt emisyonları konusunda bazı kurallar tesis etmiştir. Bütün taşıt imalatçıları bu gereklilikleri zaten yerine getirmektedir. Euro 4 olarak tanınan mevzuat Ekim 2006'dan itibaren 3,5 gr/kWh'a kadar olan NOx emisyonlarına izin vermektedir. Taşıt imalatçılarının en son Ekim 2009'a kadar yerine getirmesi gereken Euro 5 adıyla tanınan bir sonraki yönerge, NOx emisyonlarını 2,0 grKh olarak düzenlemektedir. Aşağıdaki tabloda hem Euro 4 hem de Euro 5 için emisyon standartlarını görebilirsiniz. EURO Emisyon standardı (g/kWh)
x), toplam hidrokarbon (THC), Non-metan hidrokarbonlar (NMHC), Karbon monoksit (CO) ve partiküler madde (PM)emisyonlarının çoğu için düzenleme yapılmıştır. Arabalar, kamyonlar, traktör ve benzeri makine uçaklar hariç denizde gemi ve her araç tipi için farklı standartlar geçerlidir.
SCR SISTEMI
Bu yöntem motorun optimize şekilde ateşlenmesiyle egzos emisyonlarının arıtılması sistemini birleştirerek nitrojen oksit (NOx) gibi kirletici emisyonların düzeyinin azaltılmasını amaçlamaktadır. Prosedürün temel faktörü AdBlue® kullanımıdır.
AdBlue®, katalizöre ulaşmadan egzoz gazlarına püskürtülür. Bu noktada oluşan yüksek ısı AdBlue® ' yu amonyağa dönüştürür. Daha sonra amonyak ve karşıt nitrojen oksitleri katalizöre nüfuz ederken birbiriyle reaksiyona girer ve atmosfer için zararlı olmayan iki elemente, nitrojen ve su buharına dönüşür.
Dizel motorlarda ana sorun olan sağlığa zararlı nitrik oksit atılımı SCR teknolojisi (seçici katalitik indirgeme teknolojisi) vasıtasıyla oldukça azaltılmakta ve AdBlue® isimli bir üre çözeltisi yardımıyla su buharı ve azota dönüştürülmektedir. AdBlue®, ticari araçlarda ek bir tankta taşınmakta ve egzoz sistemine enjekte edilmektedir. Egzoz sisteminde bulunan özel olarak geliştirilmiş dozajlama sistemleri SCR katalizörü ile birlikte nitrik oksit atılımının %85, kurum partiküllerinin ise %40 oranında azalmasını sağlamaktadır. Bunun dışında yakıt tüketiminde ise %6 oranına kadar tasarruf sağlanabilmektedir. Partikül ve nitrik oksit atılımını aynı anda azaltmak ve böylece yasal olarak talep edilen sınır değerlerini karşılamak günümüzde yalnızca SCR yöntemi ile gerçekleşebilmektedir.
SCR TEKNOLOJİSİNİN AVANTAJLARI
- SCR teknolojisi, Euro 5 ve ileri düzenlemelere uyması açısından güvenli ve sağlam bir yatırımdır.
- SCR, tüm Avrupa’da geçerlidir. SCR sistemi Euro 4 ve Euro 5 yönergelerini karşılamak için diğer metotlara oranla daha düşük kalite dizele daha az hassastır.
- SCR sistemi nadir bakım gerektirir, araç ömrü boyunca kullanılabilir.
- SCR teknolojisi, monte edildiği aracın bakım ve yağ değiştirme aralıklarını etkilemez.
- SCR, yüksek motor gücüne elverişlidir. Alternatif sistemlerin aksine, motorun yağlama veya soğutma sisteminin takviye edilmesine gerek yoktur.
- Euro 4 ve Euro 5’e uyumlu sistemler arasında en az yakıt tüketeni SCR’dir.
Biyodizel ve SCR, %100 Biyodizel kullanıldığında bile uyumludur. Biyodizel kullanıldığında, egzoz gazı emisyonları daha fazla NOx içerir ve SCR cihazının AdBlue® kullanımı hafifçe daha fazla olacaktır. Bu nedenle, Euro 4 ve 5 standartlarını karşılamak için AdBlue® tüketimi hafifçe arttırılabilir.